سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اجرای سقف وافل

اجرای سقف یکی از مراحل حساس و مهم اجرای یک سازه است و در صورتی که موارد فنی و اجرایی به دقت انجام نشود می تواند موجب حادثه و ضرر اقتصادی گردد. اجرای سقف وافل نیز به دلیل اینکه یک روش اجرایی نوین محسوب می شود، بیش از دیگر روش ها نیازمند تخصص و دقت نظر است.

مرحله اول: شمع بندی یا اسکفولد

اولین مرحله در اجرای اغلب سقف ها عملیات شمع بندی است. شمع بندی برای سقف تا ارتفاع 3 الی 3.5 مناسبت است و بیش از این ارتفاع می بایست از اسکفولد (scaffold ) یا جک بلند برای پوشش سطح زیر سقف استفاده می شود.

مرحله دوم: قوطی کشی یا شاسی کشی

اولین مزیت اجرای سقف وافل نسبت به دیگر روش های اجرای سقف مجوف مانند یوبوت یا کوبیاکس، در تخته بندی زیر سقف است. در اجرای سقف وافل هیچ نیازی به تخته بندی زیر سقف نیست و خود قالب ها نقش نگه دارنده بتن تازه را انجام می دهند. در حالی که برای اجرای دیگر انواع سقف مجوف به دلیل اینکه قالب درون سقف قرار می گیرد، عملیات تخته بندی و هزینه های مرتب با آن نیاز است علاوه بر این که یک مرحله به مراحل اجرایی اضافه می کند و به همان نسبت زمان اجرای پروژه را طولانی می نماید.

مرحله سوم: قالب گذاری

پس از قوطی کشی و اطمینان از اتصال مناسب قوطی ها به شمع ها نوبت به قالب گذاری می رسد. بسته به روش اجرای قوطی ها همان طور که در بخش قبل توصیف شد، قالب ها می توانند روی قوطی مختص خود قرار بگیرند یا به صورت اشتراکی روی یک قوطی گذاشته شوند.

مرحله چهارم: آرماتور بندی

پس از قالب گذاری نوبت به اجرای آرماتورها مطابق با نقشه طراحی سقف وافل می رسد. در این مرحله آرماتورهای کششی مابین قالب ها با فواصل و تعداد مشخص گذاشته می شوند و آرماتورهای حرارتی نیز به شکل یک مش گسترده بر روی قالب ها با رعایت فاصله از قالب، تنیده می شود.

مرحله پنجم: بتن ریزی

مرحله پنجم اجرای سقف وافل بتن ریزی است. قبل از بتن ریزی لازم است که از تمام سطوح نگه دارنده سقف بازدید چشمی شود تا از نشت بتن اطمینان حاصل گردد.

مرحله پایانی اجرای سقف وافل : بازکردن قالب ها

 

در سایت بنی تک با ادامه مطلب روش اجرای سقف وافل آشنا شوید.

از دیگر مقالات بنیتک:

 

سقف وافل چیست ؟

تاریخچه سقف وافل

مزایای سیستم سقف وافل

سقف وافل بنتیک

معیارهای مهم در طراحی سقف های وافل

مزیت‌های سقف وافل نسبت به سقف یوبوت

خرید قالب وافل